TurbochargerΣτην καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε την λέξη turbo πολύ συχνά. Την λέμε για να δείξουμε ότι είμαστε πολύ νευριασμένοι, φυσικά την χρησιμοποιούμε και για να χαρακτηρίσουμε αυτοκίνητα, αλλά την διαλέγουμε ακόμα και όταν θέλουμε να πούμε ότι μια γυναίκα είναι πολύ όμορφη. Τι είναι όμως στην πραγματικότητα το turbo και σε ελεύθερη ελληνική μετάφραση υπερσυμπιεστής καυσαερίων;

Για την ιστορία ο εφευρέτης του turbo είναι ο Alfred Bόchi ένας Ελβετός μηχανικός ο οποίος κατοχύρωσε την πατέντα αυτή το 1905 με εφαρμογές της να εμφανίζονται τουλάχιστον είκοσι χρόνια μετά. Επίσης η λέξη έχει ρίζες στην ελληνική λέξη τύρβη που σημαίνει ταραχή και από την λατινική turbo που σημαίνει ανεμοστρόβιλος.

Πρακτικά το turbo είναι μια συσκευή, ένα μηχανικό εξάρτημα το οποίο διαθέτει ένας turbocharged κινητήρας. Σκοπός είναι να εκμεταλλευτεί την κινητική ενέργεια των καυσαερίων που βγαίνουν από τον κινητήρα και να δώσει περισσότερο αέρα-οξυγόνο μέσα στον θάλαμο καύσης. Η καύση ως γνωστόν χρειάζεται οξυγόνο οπότε όσο περισσότερο έχεις τόσο περισσότερη χημική ουσία μπορείς να εκμεταλλευτείς προς καύση που σημαίνει μεγαλύτερη παραγωγή ενέργειας.
FHEJazK
Όπως βλέπουμε και στην εικόνα η τουρμπίνα αποτελείται από δύο στρόβιλους συνδεδεμένους με έναν άξονα και το σώμα της τουρμπίνας που μοιάζει με σαλιγκάρι. Ο ένας στρόβιλος συνδέεται με την έξοδο των καυσαερίων και αυτά με την ταχύτητα τους τον κάνουν να γυρνάει και στην συνέχεια καταλήγουν στο περιβάλλον μέσω της εξάτμισης, επειδή όμως και οι δύο οι στρόβιλοι είναι συνδεδεμένοι γυρνάνε με την ίδια ταχύτητα. Στην απέναντι άκρη λοιπόν της τουρμπίνας δημιουργείται ένα φαινόμενο δίνης και ρουφάει αέρα από το περιβάλλον και το στέλνει συμπιεσμένο για καύση. Οπότε έχουμε περισσότερο οξυγόνο μέσα στον θάλαμο καύσης παρέχοντας και το κατάλληλο ποσό καυσίμου μπορούμε να αυξήσουμε την δύναμη του κινητήρα.

Κάποια ακόμα σημαντικά εξαρτήματα ενός turbo κινητήρα είναι μια βαλβίδα διαφυγής καυσαερίων σε περίπτωση που δεν χρειαζόμαστε όλη την ποσότητα των καυσαερίων που παρέχει ο κινητήρας. Μια βαλβίδα εκτόνωσης στο σύστημα εισαγωγής αέρα του κινητήρα για να μην μένει εγκλωβισμένος αέρας όταν αφήνουμε το γκάζι. Και πολύ σημαντικό το inter-cooler το οποίο είναι υπεύθυνο να ψύχει τον αέρα που πάει προς τον κινητήρα λόγω της ισόχωρης συμπίεσης που υφίσταται ο αέρας μέσα στο turbo φεύγει με μεγάλη θερμοκρασία

Τέλος στις μέρες μας οι κινητήρες turbo συνδέονται με την εξοικονόμηση καυσίμου και όχι με την παραγωγή μεγάλων ιπποδυνάμεων. Αυτό είναι ένα ακόμα φαινόμενο στο γενικό κλίμα της οικονομίας και οικολογικής συνείδησης των τελευταίων χρόνων. Ο συντελεστής απόδοσης ενός κινητήρα αυξάνει διότι ο αέρας που συμβάλει στην καύση είναι πιο πλούσιος σε οξυγόνο. Και μπορείς αντί να αυξήσεις την ιπποδύναμη να μειώσεις την κατανάλωση.

 

Κασιούλης Ιωάννης